38 Ruta del llibre La Felicitat: Etapa 23

Extrem de la nova via A, Via Laietana. Tram inferior prop de la plaça Sant Sebastià, a l'esquerra el solar on es construirà la Central de Correus i davant el primer edifici que es va construir, el Banc Hispano Colonial. (1913) Autor: Frederic Ballell Maymí (AMB)

Apunts sobre el viatge en tramvia de la Nonnita Serrallac:

Pàg. 40:

“Va pujar al tramvia que feia el recorregut del passeig de Colom i continuava tot al llarg del Paral·lel.”

Pàg. 121:

“Les oficines de can Gatell estaven situades a l’últim pis d’una casa del passeig de Colom. A cada replà hi havia un negoci relacionat amb l’activitat portuària. En aquella zona era força normal.”

Pàgs. 326-327:

“Abans d’agafar l’avinguda de Colom la Nonnita Serrallac va veure un gran cartell que deia: “En aquest solar, el Banc Hispano-Colonial aixecarà la seva nova seu central. Inauguració prevista: 1913.””

Pàg. 346:

“El carro va fer tot el passeig de Colom i va passar de llarg la plaça Palau i l’estació de tren. En aquest punt, en Felip Dalmau va començar a adonar-se que aquella mula raquítica tenia més força que no semblava. Van circumval·lar al trot la Ciutadella per la banda de baix i van agafar l’antic camí del cementiri, amb la via del ferrocarril a Mataró a la dreta.”

Text extret literalment del projecte “Llegeix Barcelona”, publicat a:




Primera part

La tradició marinera ens parla del patró Aranya, aquell que embarcava els altres i ell es quedava en terra. Els vells expliquen que així com avui hi ha germandats que auxilien econòmicament els associats malalts, abans hi havia agrupaments de pescadors i gent de mar que quan un bastiment tenia una avaria el feien adobar pel seu compte i si es perdia o negava, donaven diners al seu patró perquè en pogués fer construir o comprar un altre. Aquesta mena de germandats venien a ésser com les entitats que avui són qualificades de companyies d’assegurances.

Barcelona va crear i establir les assegurances entre l’estament mariner, el primer que va obtenir aquesta millora social. No se sap la data fixa en que van iniciar-se, però es té notícia de la seva existència ja el 1435. Barcelona fou, doncs, la primera ciutat del món que va establir les assegurances marítimes i de tota altra mena. Venècia va imitar-la, però no les va adoptar fins a mitjan segle XV.

Font: Text extret literalment del projecte “Llegeix Barcelona”, publicat a:

👉Anterior part aquí: https://abansvialaietana.blogspot.com/2020/04/ruta-del-llibre-la-felicitat-etapa-22.html


Comentaris